FAQ | Brandmonitor
Login
FAQ | Brandmonitor
Could not find the answer to your question?
Send it to us via the form
or reach us directly:
+7 (495) 540-52-87
post@b-monitor.ru

FAQ

Our specialists have prepared answers to the
frequent questions of brand owners
and online stores administrators

Trademarks and brands

What is a trademark?

According to article 1477 of the Civil Code of the Russian Federation (the «CCRF»), a trademark is a registered designation used for individualization of goods or services of legal entities and sole proprietors.
Different types of trademarks exist: word-trademarks, figurative trademarks, shape trademarks, etc. as well as combinations of the above.

Какие бывают виды товарных знаков?

Словесные — состоят из букв, слов, предложений, слоганов. Самые распространенные виды торговых марок, обеспечивающие наиболее сильную охрану обозначения.

Изобразительные — любые изображения, эмблемы, символы и знаки.

Комбинированные — логотипы, включающие в себя слова и графические изображения.

Объемные — особые формы и фигуры, характеризующие товар или его упаковку (флаконы, бутылки, коробки). Они должны быть оригинальными, иметь отличительную форму, как, например, нестандартные флаконы парфюмерных брендов.

Цветовые – один или несколько цветов.

Звуковые — короткие оригинальные звуки, музыкальные фразы или фрагменты известных композиций. Эти товарные знаки часто называют «джинглами». Примеры: заставка радиостанции, рингтон мобильного телефона.

Что такое бренд?

Бренд — это более широкое понятие, к которому относятся не только товарные знаки, но и наименование и фирменный стиль компании, её репутация и т.д. В отличие от товарных знаков, бренд не регистрируется и формируется благодаря приобретению узнаваемости в глазах потребителей.

Как зарегистрировать товарный знак в России?

Регистрация товарного знака осуществляется Роспатентом (Федеральной службой по интеллектуальной собственности). Для этого нужно подать заявление с описанием и изображением заявляемого обозначения, указать перечень товаров и/или услуг, в отношении которых запрашивается государственная регистрация.

Сколько времени занимает регистрация товарного знака в Роспатенте?

Общий срок рассмотрения заявки обычно составляет около полутора лет с момента подачи.

Сколько стоит зарегистрировать товарный знак?

Роспатент устанавливает государственные пошлины за следующие юридические действия: регистрация заявки и проведение формальной экспертизы, проведение экспертизы по существу, выдача свидетельства. Размер пошлины для регистрации товарного знака — от 30 000 руб. Регистрация товарного знака требует квалифицированной помощи, поэтому возможны дополнительные затраты, например, на поиск уже зарегистрированных товарных знаков, сходных до степени смешения с регистрируемым обозначением.

Какой срок охраны товарного знака?

Срок действия исключительного права на товарный знак — 10 лет. В дальнейшем возможно продление регистрации еще на 10 лет неограниченное количество раз. Для продления регистрации взимается государственная пошлина в размере 20 000 руб, при условии, что товарный знак защищается в отношении не более пяти классов МКТУ.

Как можно использовать товарный знак?

Вы можете использовать товарный знак в любых целях, не противоречащих закону: в рекламе, на сайте, в документах, в доменном имени и т.д. Правообладатель может передать право использования товарного знака другим лицам, заключив лицензионный договор или, например, взять кредит в банке, используя товарный знак в качестве залога.

Исключительное право на товарный знак действует только на территории страны, в которой знак был зарегистрирован. Если вы планируете вести бизнес за пределами России, стоит подать заявку на международную регистрацию вашего знака.

Какая ответственность установлена за незаконное использование товарного знака?

Незаконное использование товарного знака влечет гражданскую, административную и уголовную ответственность. В соответствии со статьей 1515 ч.4 ГК РФ правообладатель имеет право требовать от нарушителя прекратить оборот товаров, уничтожить всю контрафактную продукцию и удалить товарный знак со всех документов и рекламных материалов, а также возместить убытки или взыскать компенсацию в размере до 5 миллионов рублей.

Административная ответственность за нарушение прав на товарные знаки установлена ст. 14.10 КоАП РФ.

По статье 180 УК РФ нарушитель привлекается к ответственности, если:

  1. Чужой товарный знак использовался неоднократно;
  2. При его использовании был нанесен ущерб более 250 тысяч рублей.

Наказание назначается в виде крупных штрафов или лишения свободы.

Защита торговой марки и бренда: куда обращаться?

За защитой нарушенных прав на товарный знак можно обратиться в суд. При этом ответчиками могут выступать как администратор доменного имени, так и фактический продавец, реализующий посредством сайта контрафактную продукцию. Часто более эффективным и менее затратным будет пресечение нарушения в досудебном порядке.

Exclusive rights

What is an exclusive right?

Exclusive right is a «legal monopoly», i. e. a right that belongs strictly and solely to one person or entity. Exclusive rights are somewhat similar to proprietary rights, but extend not to items, but to intellectual property i. e. the economically relevant inner informational subject matter of an object.

Exclusive rights have a territorial nature and are protected separately in each country. The government guarantees the rightholders’ ability to prohibit any and all third parties from using their intellectual property without due authorization.

What powers are included in the exclusive right to a trademark?

Article 1484 of the CCRF contains a non-exhaustive list of forms of trademark use that are included in the exclusive right:

  • placement of trademarks on goods, which are being produced, imported, sold or otherwise commercialized in the Russian Federation;
  • placement of trademarks in any form in regard to provision of services or performance of works;
  • placement of trademarks on documentation related to commercial activities;
  • placement of trademarks in sale offers;
  • placement of trademarks online, including in domain names and other forms of addressing.
No one but the trademark holder is entitled to use the trademark in the above listed ways.

What does exhaustion of exclusive rights mean?

To balance the interests of the rightholders and third parties, the mechanism of exhaustion of exclusive rights (otherwise known as the «first sale doctrine») is introduced.

Exhaustion of rights means that from the moment a product is sold by the rightholder (or by his authorization) on the territory of a country, it can be individualized by the trademarks, by which it is marked, and such use of trademarks will not constitute infringement of the rightholder’s exclusive right.

Such limitation allows third parties to re-sell genuine and legally acquired goods.

However, exhaustion of rights does not apply to instances of trademarks being used in isolation from specific products, initial commercialization of which has caused the rights to be exhausted (including in domain names and in advertising related to the seller and not the products). In any way, use of trademarks must not create false impression of connection between the vendor and the rightholder.

Counterfeit goods

What constitutes counterfeit?

According to article 1252 of the CCRF, counterfeit goods are understood as products, production or commercialization of which is connected to infringement of the rightholder’s exclusive right.

Therefore, the following types of goods are considered counterfeit:

  • fake goods (produced and marked by trademarks without the rightholder’s consent);
  • illegally imported genuine goods (produced by the rightholder and designated for commercialization in other countries that are therefore imported in circumvention of customs and/or official distribution channels).

What are the consequences of counterfeiting?

The infringer of trademark rights is subject to civil liability for illegal use of intellectual property. According to article 1515 of the CCRF, the rightholder is entitled to claim for compensation in the amount of, at his discretion:

  • from 10 000 to 5 000 000 rubles, or
  • double price of the products, on which the trademark was unlawfully placed, or double price, paid for the right to use the trademark in comparable conditions.

Unauthorized use of trademarks is also punishable under administrative and criminal legislation, with the maximal penalty reaching 1 000 000 rubles of fines and 6 years of deprivation of liberty.

If you received a cease and desist letter

Prove your rights

Due to the presumption of illegality of unauthorized use of intellectual property, burden of proof lies upon the person, who executes the non-contractual use of trademarks.

If you have received a cease and desist letter regarding illegal use of trademarks while you do have the rightholder’s authorization to use his intellectual property, provide proof of such authorization to clear the misunderstanding.

In absence of a licensing agreement, you can prove your rights to use a trademark by demonstrating that the goods that you are commercializing are genuine and were acquired legally.

The following documents can be presented as proof:

  • dealership or distribution agreements;
  • agreements with official distributors for purchase of goods;
  • consignment notes, tax invoices, bank transfer orders etc.

Be reminded that in absence of proof of legality of trademark use, sanctions aimed at suppression of infringements and collection of compensation may legally be imposed on your business.

Remedy the infringements

For this, the trademarks will have to be removed from:

  • website’s domain name, URLs of all of the website’s pages, and from other forms of addressing;
  • all product offers;
  • all forms of advertising;
and use of the Rightholder’s copyrighted materials will have to be ceased.

Please note that not only selling but any other form of commercialization of goods will be considered to be infringing on trademark rights. Placement of product offers online (with or without actual intent to sell any goods) does constitute infringement in and of itself.

Apply for authorization

If you wish to continue selling the goods in question, contact one of the rightholder’s official distributor in the Russian Federation for obtainment of authorization to use the rightholder’s intellectual property in your business.

Show more
Could not find the answer to your question?
Send it to us via the form
or reach us directly:
+7 (495) 540-52-87
post@b-monitor.ru
Brand Status Report Request a call back